woensdag 7 oktober 2015

when Hope becomes Faith...

Faith - sweater :


De Hope cardigan uit de laatste LMV... Had (of hebt) u er ook uw twijfels over? Ik dus wel...

Ik hou namelijk niet van de 'oversized look'. Het doet me terugdenken aan vroeger, toen ik jong, dikker én onzeker was. Toen probeerde ik ook alles te verstoppen onder een grote tent. Ondertussen zijn we weer wat jaren wijzer, slanker en een beetje minder onzeker en probeer ik anders te denken... Vandaar dus mijn afkeer.

Volgens de magazines en de reclameboekjes was het echter een must, zo'n vest, dus besloot ik het toch een kans te geven.

stof : Carina's Atelier - Vlimmeren
Ik vond een heerlijk zacht stofje (ken de juiste benaming niet) in een heerlijk oud-roze kleur en begon aan de uitdaging. Ik tekende het patroon over in mijn confectiemaat maar tekende géén naadwaarde bij. Wegens mijn gestalte (net geen meter zestig) besloot ik de onderste boord achterwege te laten en een gewone zoom van 2 cm te stikken. De halsboord werd na overleg met de verkoopster van de stof ook gewijzigd; deze werd wat breder. Alles werd gestikt met een naadwaarde van 1 cm, wat het gewenste resultaat gaf (los maar géén tent).


stof : Stoffenstraat - Kasterlee
Tot mijn verbazing vond ik deze Hope zo geweldig zitten dat ik direct aan een tweede exemplaar begon. Hiervoor gebruikte ik een gebreide stof, wat echter geen geweldig idee bleek te zijn. Tijdens het knippen begon deze al ongelooflijk te rafelen en een noodinterventie (de zijkanten zigzaggen) bleek dodelijk te zijn. Een zoektocht doorheen de stoffenkast leverde gelukkig nog een vondst op; een blauw neppelsje dat ik een jaar geleden kocht. Het knippen van deze stof leverde een mooi tapijt op onder mijn tafel en het stikken bleek ook moeilijker dan verwacht (door de wolkjes pluche zag je amper waar je stikte, de stof verschoof onder het voetje enz). Eens af bleek het echter weer een voltreffer te zijn!


Met 2 zachte cardigan's in de kast probeerde ik er nog eentje uit in sweaterstof, wat een te stijf effect gaf in mijn ogen, en eentje in een blauw/wit/grijs zwaarder soldenstofje. Tijd voor iets anders dus.
stof : Carina's Atelier - Vlimmeren

Ik kwam op het idee om er een trui van te maken, eveneens met vlindermouwen. Na wat raad van Carina begon ik aan een trui op basis van het patroondeel 'achterpand' van mijn geliefde vest. Ik knipte onderaan een stuk weg van ong 4 cm, de mouwen werden verlengd met 2,5 cm en de boog onder de mouw nam ik ook wat in. De halsopening tekende ik over van een bestaand t-shirt en daarna ging - op hoop van zegen - de schaar in mijn stof.

stof : Stoffenstraat - Kasterlee
De stof die ik wou gebruiken was een lap van 1 meter lang. Het voorpand kon ik tegen de stofmouw knippen, voor de achterzijde werden het 2 losse delen waardoor ik dus een naad op de rug had lopen. Ik koos een paarse boordstof om de mouwen en onderkant af te werken en de hals werd afgestikt op 1 cm. Dit alles resulteerde in een proefversie waar ik best tevreden over was.

Voor de 2de versie van deze sweater koos ik een blauw sweaterstofje met een beetje bling. Van deze stof had ik een grotere lap gekocht dus zowel het voorpand als het achterpand konden tegen de stofvouw geknipt worden. Voor de mouw en de onderkant nam ik een jeans-kleurige boordstof, wat een mooi sportief, doch chique effect gaf. De onderste boord maakte ik wat groter maar de halsopening werkte ik op dezelfde manier af. Doch door de srtuctuur van de stof viel deze compleet anders... Even een moment van paniek, maar dit werd op een creatieve manier opgelost; ik trok een elastiek (dunne, waar je smok mee stikt) door de naad en trok het samen.

stof : Carina's Atelier - Vlimmeren
Mijn aangepaste modelletje moest nog een naam krijgen en de keuze viel op Faith. Waarom, hoor ik u denken... omdat ik door dit alles te proberen (en creatieve oplossingen te zoeken) mijn zelfvertrouwen een duwtje in de juiste richting heb weten te geven ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten